Muziek
        CD 'De Dubbelsprong'
        CD 'Louter-Bronnen'
        CD 'De Vier-Sprong'
        CD 'Voor Astra'
        CD 'Variaties opus 15'
        Partituur 'Variaties opus 15'
        Popgroep 'Cris Wolf'
 
        Esoterie
        Voordrachten
        Boek
 
        Projecten
        VZW Ont-dekking-s-rijzen
        Mesa Riza (Kreta)
 
        Poëzie
        Fotoalbums
        Contact
        Links
        Home
        Intro


C D       'D e   D u b b e l s p r o n g'



Opnamekenmerken

De opnamen van dit lijvig  werk gebeurden in 3 sessies:  de eerste 2 hiervan  op een  Hyundai, halve vleugel (G 85)  van 208 cm,  uniek in België, wegens  haar  zeldzaamheid,   zowel  qua  kwantiteit  als  in kwaliteit.  Heldere discanten,  sonore  warme middentonen  en volle bassen typeren deze piano.
De  derde sessie is een  adaptatie  van een  live-concert  op  6  april 1996,  gemaakt  met  een  eenvoudige   camcorder,   waardoor  de opnamekwaliteit  iets  minder is,  meer bepaald  door nogal wat ruis. Desondanks krijgt het hele gebeuren  des te  meer charme  door de échtheid en de spontaniëteit, maar vooral ook door de sprankelende improvisaties van het concert-moment...
De halve vleugel Fazioli in deze unieke sessie maakt ook veel goed!
De  eerste sessie had plaats op  12 april 2001 en betrof vooral het  'warmere' palet  aan composities zoals
'De Dubbelsprong',  'Muzetje',  'Leo’s Song', enz...  De algemene klankwaarden zijn hier transparanter en
zachter wat de technische kant van de opname  aanbelangt.

Bij de tweede sessie op 29 augustus 2001 kwamen de andere 'meer gerijpte' werken aan bod, waarbij ee' andere  technische opstelling  van de  apparatuur  werd gehanteerd.  We denken hier vooral aan  'Sonate',  'Chopinoise',  'Loslaten', enz..  Hier zijn de  opnamewaarden iets  'harder',  minder  afgerond en  over het  algemeen 'mannelijker'.

Op twee stukken na zijn alle opusnummers in 'éénmaal opgenomen', “live' in feite. Dit heeft het voordeel dat de  uniformiteit,  uniciteit en  continuïteit  van  de  opname  bewaard blijven en het geheel een  menselijker warmte geven.  Helaas zijn mensen zelden zo perfect als machines en valt er al eens een onvolkomenheid, een schoonheidsfoutje te bespeuren.  Laten we dus de bekende pianist  A. Rubinstein  indachtig zijn,  die zei dat hij,  ondanks zijn rijke carrière, wel een héle concertavond met 'missers' kon vullen...

Ben je verder geïnteresseerd in deze compilatie? Hier  enkele luistervoorbeelden.

(even geduld aub bij het laden van de bestanden)