
|

C D 'D e D u b b e l s p r o n g'
 |
Opnamekenmerken
De opnamen van dit lijvig werk gebeurden in 3 sessies: de eerste 2 hiervan op een Hyundai, halve vleugel (G 85) van 208 cm, uniek in
België, wegens haar zeldzaamheid, zowel qua kwantiteit als in
kwaliteit. Heldere discanten, sonore warme middentonen en volle bassen typeren deze piano.
De derde sessie is een adaptatie van een live-concert op 6 april
1996, gemaakt met een eenvoudige camcorder, waardoor de
opnamekwaliteit iets minder is, meer bepaald door nogal wat ruis. Desondanks krijgt het hele gebeuren des te meer charme door de échtheid en de spontaniëteit, maar vooral ook door de sprankelende improvisaties van het concert-moment...
De halve vleugel Fazioli in deze unieke sessie maakt ook veel goed! |
|
De eerste sessie had plaats op 12 april 2001 en betrof vooral het 'warmere' palet aan composities zoals 'De Dubbelsprong', 'Muzetje', 'Leo’s Song', enz... De algemene klankwaarden zijn hier transparanter en zachter wat de technische kant van de opname aanbelangt.
Bij de tweede sessie op 29 augustus 2001 kwamen de andere 'meer gerijpte' werken aan bod, waarbij ee'
andere technische opstelling van de apparatuur werd gehanteerd. We denken hier vooral aan 'Sonate',
'Chopinoise', 'Loslaten', enz.. Hier zijn de opnamewaarden iets 'harder', minder afgerond en over het algemeen 'mannelijker'.
Op twee stukken na zijn alle opusnummers in 'éénmaal opgenomen', “live' in feite. Dit heeft het voordeel dat de uniformiteit, uniciteit en continuïteit van de opname bewaard blijven en het geheel een menselijker warmte geven. Helaas zijn mensen zelden zo perfect als machines en valt er al eens een onvolkomenheid, een schoonheidsfoutje te bespeuren. Laten we dus de bekende pianist A. Rubinstein indachtig zijn, die zei dat hij, ondanks zijn rijke carrière, wel een héle concertavond met 'missers' kon vullen...
Ben je verder geïnteresseerd in deze compilatie? Hier enkele luistervoorbeelden.
(even geduld aub bij het laden van de bestanden)
| |
|