|
M u z i e k
|
klik hier voor de gestreamde uitvaartdienst van zijn moeder op 20 november 2021
(met teksten, muziek, gedichten en foto's: voor allen die geen kans hebben gehad dit bij te wonen)
|
|
Kreeg reeds als zesjarige pianolessen van zijn moeder en gaf amper twee jaar later al zijn eerste publiek concertje. Daarna volgde hij les aan de Stedelijke Academie van Hasselt bij H. Lismont, en vervolgens aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium van Antwerpen bij Jean-Marie Van Broeckhoven en Frederic Gevers.
In de Antwerpse Jazzstudio ontwikkelde hij zijn kennis voor lichte muziek en zijn voorliefde voor improvisatie. Zijn loopbaan als pianist begon aan de Italiaanse Côte d’Azur, over The Royal Academy of London tot onze Westvlaamse badstad Knokke.
Reeds als student aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium voelde hij zich sterk aangetrokken tot de lessen harmonie en muziekanalyse (waar hij meerdere malen in conflict kwam met de betreffende leraars (!)), wat bij hem uiteindelijk resulteerde in het creëren van losse improvisaties en daarna het scheppen van eigen composities.
|
|
|
 ,
Als kind keek hij enorm op naar zijn beide ouders. Zijn moeder
beheerst(e) een vingervlugge techniek en grandioze muzikaliteit
op het klavier. Zijn vader verraste steeds op- nieuw met
zijn vindingrijkheid, niet alleen aan de piano
(weliswaar als autodidact), maar ook wat poëzie
betreft. Het is dan ook geenszins verwonderlijk dat Paul Hanne
deze twee getalenteerde mensen eer aandoet met zijn profilering
als componist...
|
|
Zijn eerste werken ontstonden tussen 1983 en 1995 met 'Mein Leben' als opus 1 en een bloemlezing
van zeven composities in zijn opus 2. Opus 3-6 en 11 vertegenwoordigen een sterke voorliefde voor
F. Chopin; in opus 7 staan Bach, Beethoven en Brahms op wacht; opus 8-10 spreken meer
impressionistische taal en de live-improvisaties durven een brug slaan tussen Rachmaninov, jazz en folklore...
Het is vandaag de dag niet evident voor componisten om nog iets nieuws te brengen. Alle stijlmeta- morfoseprocessen zijn door de eeuwen heen reeds doorwrocht... Het enige wat men binnen het
bestaande toonstelsel nog kan creëren, berust op combinaties van verschillende ingrediënten (uit stijlen die al vertegenwoordigd zijn door befaamde voorgangers) om dan te resulteren in een nieuwe sound. Ondanks de vele reminescenties kan zo toch een nieuw sprankelend geluid ontstaan...
|
|